Podany adres e-mail nie jest powiązany
z żadnym zapytaniem.
Powiedz jak możemy Ci pomóc

Zbigniew Góral Identyfikacja Wizualna

Racibórz

7

Wiadomość została wysłana

Trzymaj rękę na pulsie! Wykonawca
niedługo
powinien się z Tobą
skontaktować.

Wiadomość do:

Dlaczego Twoja firma potrzebuje dobrze zaprojektowanego brandingu

Autor: Zbigniew Góral, publikacja: 2019-07-15

Przy intensywnej konkurencji na obecnym rynku odniesienie długotrwałego sukcesu jest możliwe tylko poprzez odróżnienie się od konkurentów i wyrobienie swojej własnej marki. Jest to proces żmudny i bardzo skomplikowany, który wymaga wsparcia ekspertów od identyfikacji wizualnej.

Zdjęcie nr 1

Czym jest branding? I dlaczego jest taki ważny?

Pod pojęciem brandingu kryje się budowanie świadomości marki. Jest to działanie, które ma na celu doprowadzenie do tego, że klient będzie identyfikował się z daną marką i będzie czuł się z nią emocjonalnie powiązany. W praktyce każda firma musi zatem prezentować pewne cechy produktu i wartości, z którymi konsument będzie się utożsamiał. To znacząco wpłynie na sprzedaż. Klient będzie identyfikował się z marką i chętniej sięgnie po jej towar lub usługę.

Podstawą brandingu jest spójne dobranie trzech elementów tworzących podstawę marki, a więc nazwy, znaku graficznego oraz sloganu. Logo składa się z sygnetu, logotypu (treści tekstowej), a czasem występuje z claimem (slogan). To podstawa identyfikacji i z jego uwzględnieniem projektuje się pozostałe elementy identyfikacji, takie jak: papier firmowy, wizytówka, stopka, taczka, koperta, smycz, rollup, baner Facebooka i wiele innych. Istotne jest tutaj pojęcie Visual Key – to opracowanie graficzne, które jest spójne z logo i wykorzystane we wszystkich projektach. To wszystko tworzy nam identyfikację wizualną. Aby przedstawić jednak odpowiednią i spójną koncepcję, konieczna jest pogłębiona analiza zarówno własnego produktu, jak i potrzeb rynku oraz klientów. Firma musi być świadoma wartości przedstawianych przez jej produkt oraz tego, jaka będzie grupa docelowa – inaczej reklamuje się bowiem produkt przeznaczony głównie dla młodszych klientów, a inaczej dla osób starszych. Dopiero rozpoznanie tych potrzeb umożliwi dobranie odpowiedniego przekazu marketingowego.

Strategia budowania marki – od czego zacząć?

Czas na wdrażanie strategii. Gdy jesteśmy już świadomi potrzeb klienta, ukierunkowujemy wizerunek marki tak, aby kojarzył się on klientowi jako idealne spełnienie potrzeb. Logo powinno być identyfikatorem naszej firmy. W przypadku McDonald's znane nam „M” budują łuki, które miały symbolizować stabilizację, miejsce, w którym klienci będą mogli spokojnie usiąść i zrelaksować się po trudnym dniu. Jednak sam znak graficzny nie mówiłby klientom wiele, gdyby nie pozostałe elementy brandingu i sprawnie przeprowadzona kampania reklamowa. Dla wielu byłaby to tylko złota literka „M”, która nie informuje, że mam do czynie z siecią fastfoodowych restauracji. Właśnie dlatego branding jest tak ważny – uczynił z McDonald's to, czym jest dzisiaj – gigantem branży i jedną z największym firm na świecie.

Samo logo musi być proste, aby łatwiej zakodować się w świadomości odbiorców. W podobnych kategoriach dobiera się slogan, który powinien być krótki i nieść silny przekaz utrwalający oferowane przez markę wartości oraz dopasowując się do tego, kim są nasi docelowi klienci i jaki styl życia prowadzą. W kontekście młodszych grup docelowych przekaz może być wręcz przejaskrawiony, lecz gdy produkt skierowany jest do seniorów, nacisk kładzie się na przykład na tradycję i zaufanie. Jakie powinno być dobre logo? To klasyczna forma i nutka eksperymentu. To działa!

Proces budowania świadomości marki przebiega długo i wymaga wielu środków, a czasem kilku podejść. Należy jednak pomyśleć o podstawach – identyfikacja wizualna musi być spójna i przemyślana. Każdy ze wspomnianych elementów musi ze sobą się zazębiać, aby klient nie otrzymywał sprzecznych sygnałów.

Główną cechą skutecznego brandingu jest znajomość wartości oferowanego produktu oraz tego, do kogo konkretnie są skierowane. Jeżeli uda się to poprawnie zidentyfikować na początku, możliwe będzie spójne dobranie logo, sloganu czy szaty graficznej strony, a to doprowadzi Twoją firmę do odróżnienia się na tle konkurencji i zbudowania stabilnej pozycji na rynku.


Opracował:
Zbigniew Góral
Zbigniew Góral Identyfikacja Wizualna

Projektowanie logo - komu zlecić?

Poniżej przedstawiamy ranking 8 505 Specjalistów od Logo najlepszych w 2024 roku w poszczególnych miastach powiatowych:

Więcej poradników o projektowaniu logo i e-marketingu